RSS

SOBRE L'OBRA

L’obra de Chomsky i Ramonet és una invitació a la reflexió sobre la societat en la què vivim i com aquesta pot ser dirigida amb intencions concretes. Els dos autors, que actuen com a espectadors de la societat actual, aborden el paper dels mitjans de comunicació amb exemples reals.
..

Cómo nos venden la moto va ser editada en Barcelona per l’editorial Icaria en maig del 1995, dincs de la col·lecció Más Madera. En novembre de 2008 es va fer la vint-i-cinquena edició. Consta de 92 pàgines i s’estructura en quatre apartats generals: un primer escrit de Noam Chomsky, un segon escrit de Ignacio Ramonet, un glossari i una bibliografia. Al seu torn, els escrits de Noam Chomsky i d’Ignacio Ramonet es segmenten en diferents apartats.

El primer escrit, El control de los medios de comunicación de Noam Chomsky, consta d’una breu introducció i de nou parts amb títols propis. En ells, parla de la idea de la democràcia, el control dels mitjans de comunicació a aquest sistema de govern paper de la població i com aquesta és manipulada, citant operacions propagandístiques que s’han donat al llarg de la història.

El segon escrit, Pensamiento único y nuevos amos del mundo, d’Ignacio Ramonet, té una introducció i huit apartats. L’autor parla en aquests dels canvis en el sistema de poders, globalització, les característiques del pensament globalitzat, com es controla el pensament de la població, la influència de la televisió amb el seu paper per entretindre, que dona pas al predomini d’informació visual, el poder de la publicitat, la vigilància a què estem sotmesos o el poder de les multinacionals.

El glossari consta de huit entrades, en què es dona explicació a termes relacionats amb l’economia, que tenen un significat que pot ser desconegut pel lector.

La bibliografia, tant Chomsky com Ramonet especifiquen d’on han extret les dates amb què recolzen els seus arguments.

Els textos de Noam Chomsky i Ignacio Ramonet són assaigs. En ells, els autors defensen el seu punt de vista personal i subjectiu sobre la manipulació informativa com a mitjà per obtindre el poder d’un grup humà, i el paper dels mitjans de comunicació alhora de controlar als individus. Aquests temes sobre els què reflexionen l’autor són oberts i no tenen una resposta definitiva, sinó que inciten a la reflexió i al dubte al lector. La seua reflexió està àmpliament documentada, doncs s’hi aporten dades, cites i exemples, dels quals s’especifica la font bibliogràfica.

La temàtica es marca pels aspectes que aborden els autors sobre la influència dels mitjans de comunicació a la població, entre altres. Els propis autors enllacen els diferents temes de què volen parlar, separant-los en diferents apartats en cadascun dels seus escrits. L’estil que empren és lliure i personal, emprant un llenguatge fàcilment comprensible o explicant els termes que poden dur a confusió, per facilitar la comunicació i enteniment dels lectors. Els seus punts de vista són subjectius, tot i que s’empren nombroses referències, cites i exemples d’altres autors.

FES CLIC A LA IMATGE PER VEURE UN VÍDEO SOBRE L'OPINIÓ DE CHOMSKY SOBRE ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ...

Els textos s’estructuren de forma sistemàtica, com ja s’ha assenyalat, de forma que dins de cada apartat es parla d’un assumpte concret seguint un ordre clar, dins del tema general de l’obra. Ambdós autors han elaborat escrits de llargària mitjana (cadascun d’unes quaranta pàgines), i tracten d’arribar a un públic el més ampli possible, és a dir, no es dirigeixen a una part concreta de la població ni a un sector determinat. Com s’indica a la contraportada, “Dirigida a un amplio público, la colección Más Madera ofrece textos con lenguaje preciso pero carente de tecnicismos, que intentan contar las causas de los mayores problemas de nuestro tiempo”.
.
La tipologia del text és argumentativa, amb trets expositius. Els autors volen fer-nos veure quines són les tècniques de persuasió, com s’apliquen i amb quines intencions, recolzant-se en fets concrets, per tal de fer-nos reflexionar sobre un tema d’interés general i de gran actualitat.



2 comentarios:

Ana Estela i Gallach dijo...

Per al meu gust massa anàlisi filològic però està bé la resta.

Ana Estela i Gallach dijo...

Què podríeu posar per alleugerar una entrada amb tant de text i que motivara al lector? I si baixeu el còmic? I algun hipervincle? Algun web que analitze la publicitat o els mass media i que siga molt cridaner? Segur que en trobareu alguna cosa.

Ah, cal introduir les etiquetes i penseu que han de ser generals i que el bloc pot servir per altres assignatures. Per exemple, filosofia, Chomsky, mass media, política, democracia, etc... Afegiu un gadget amb etiquetes (labels) al menu de la dreta.

Publicar un comentario